Face and hair masks


Just nu ar jag inne i en period av hemmagjorda ansikts- och harmasker. Jag kan inte fa nog! Min tanke ar att det ar billigare och betydligt mycket halsosammare att blanda ihop masker av ravaror man har hemma an att kopa nagot pa burk eller i flaska som man inte direkt vet vad de innehaller. Mitt har har blivit helt knappt sedan jag flyttade till Arizona. Det ar soligt over 300 dagar om aret, det ar fnosketorrt ute och kranvattnet innehaller klor. Inte jattebra for haret med andra ord. Och nar jag anda ar i gang med harmasker kan jag ju lika garna gora ansiktsmasker med! Hittills har mitt har fatt gosa med avokado och banan, nast pa tur star majonas som ska vara riktigt bra. Det jag gor ar att mixa banan och/eller avokado och sedan smacka in det i haret efter schamponering. Darefter later jag det sitta i 15 minuter innan jag bara skoljer ur det med kallt vatten. Skolj noga! Banan upplevde jag var bast for mitt har, enbart banan. Haret blev mjukt och glansigt.

Vad galler ansiktsmasker sa har jag provat nagra stycken med. Salt och citron fungerar bra som ansiktsskrubb med blekande effekt for pormaskar. Man skrubbar ansiktet lite latt och later sedan massan sitta pa i 15-20 minuter och skoljer darefter av med ljummet vatten. En annan mask som ar mys ar gjord pa honung (se till att den ar ekologisk for tanken ar att det vara ska vara naturliga ravaror har) och avokado som ska sitta pa i 30 minuter. Jag hade aven i en skvatt lime. Nast pa tur ska jag prova en ansiktsmask gjord pa havregryn. Nar jag har gjort mina masker har jag egentligen hoftat med mangden av varje vara. Se bara till att det inte blir for lost.
 
 
1 Johanna AS:

skriven

Åh det är så mysigt med masker och inpackningar man gör själv. Hade en period förr då jag povade lite olika. Ett tips är att efter man gjort alla inpackningar och håret är fuktigt så ska man ta liiiiiiiiiiiiiite olja i topparna och lite i längderna. Allt somm allt kanske 2-4 droppar. Massera in det noga. Akta hårbotten! :) Tar man för mycket blir det FETT. Tar man lagom blir det mjukt friskt och glansigt.

PUSS NUSS

Svar: Anvander du en naturlig olja, typ olivolja eller ar det av ett marke? Jag har en olja jag brukar anvanda men skulle vilja hitta en naturlig olja. Sa mysigt!
Emelie

2 Johanna AS:

skriven

Glömde helt bort att skriva det, jag använder olivolja extra vergine. Kallpressad tror jag. :) Men som sagt, ta INTE för mycket.. Man brukar få testa sig fram vad som funkar för ens eget hår

Svar: Da ska jag ta och prova det! Tack for tipset! :)
Emelie

Kommentera här: